Излезе уникална компилация - The Best Of Flamenco

Pinterest LinkedIn +

На 28-ми април, Вирджиния Рекърдс издава една от най-продаваните компилации за последната година от каталога на Юнивърсъл Мюзик – The Best Of Flamenco на компактдиск и аудиокасета. Успехът на компилацията е съвсем закономерен, след като през последните две десетилетия тази музика завладя света, а фламенко танцьорите и музикантите получават покани за най-престижните сцени и фестивали.


Компилацията The Best Of Flamenco преминава през всички основни стилове на фламенкото – инструментални и вокални. 17-те композиции разкриват жанровете солеа, канте, тона, сегирия, тиенто, солеарес и други, в изпълнение на най-големите имена на фламенкото като – Пако де Лусия, Камарон де ла Исла, Сабикас, Лос Чикос, Пата Негра, Томатито, Кетама и много други. Фламенкото е древно изкуство – корените му датират от началото на 18-ти век – и е смесица от различни музикални стилове, преплетени с изразителността на циганската душевност и самобитност. В сегашни дни, фламенкото непрекъснато се развива и е в състояние да обедини стилове отпреди няколко столетия с най-новите музикални тенденции. Настоящата компилация събира песни и композиции, превърнали се в емблема за фламенкото и които, имат за цел, да дадат възможно най-пълен образ на тази уникална музика – проследявайки нейната история, жанрово развитие и стилово разнообразие чрез изпълненията и гласовете на най-ярките й представители.

Фламенкото се ражда в Андалусия, най-южната част на Испания. През Гибраталския пролив, в Андалусия навлизат музикални влияния от Изток и по-точно от провинция Пeнджап, Северна Индия. Там, те се смесват с арабската, северноафриканската и испанската музика. От тази историческа, социална и културна смес се ражда фламенко музиката. Дървото на фламенкото е съставено от три основни cantes или palos (фламенко стилове): Тона (Toná), Сегирия (Sеguiriya) и Солеарес (Soleares). Останалите базисни направления във фламенкото произлизат от тези три основополагащи жанра.

Тона е най-древната проява на фламенкото и се изпълнява в свободен ритъм, без акомпанимент на китара. Пример за това е ‘Martinete’ (песен #1 в настоящата компилация), изпята единствено под ритъма на удрящ чук в ковачница. Днес, този тип cantes без китара се изпълняват изключително рядко. Солеа (Soleá) - песен # 2 – e “гръбнакът на фламенкото”. Стилът се появява през ХІХ-ти век и има повече от 40 автентични музикални разновидности. Песните са тържествени, по-ритмични в сравнение с тона и сегирия, а стилът се превръща в основа за развитието на съвременното фламенко. Сегирия (песен # 3) е може би най-емоционалната форма във фламенкото. Певецът, наречен Cantaor, се отдава напълно на песента, а музиката плаче заедно с него. Стиловете тиенто (Tientos) и булерия (Buleriás) произлизат от солеа. Песните са жизнени, с по-малко трагизъм, а особено при булерия – имат и празнично настроение. Всички празници на циганите са завършвали с песни булерия. Днес, това са най-популярните песни (palo) заедно с танго (Tangos), по-бързата версия на тиенто. Първите шест песни от настоящата колекция са стари записи и представляват чисто и неподправено фламенко. Като пример за това е инструменталната композиция Soleá на китариста Sabicas (пиеса # 4).

В началото на 70-те години, фламенкото преживява истинска еволюция. Някои млади музиканти започват да търсят вдъхновение от други музикални стилове и най-вече от рок музиката, без да късат нишката с музикалните си корени и традиции. Две имена символизират в най-голяма степен тази промяна: Камарон де ла Исла и Пако де Лусия. Гласът и китарата, които създадоха серия исторически албуми и пренесоха фламенкото в ХХІ век.

Енергията от първите записи на Камарон (песен # 7) през 1969 година променя фламенкото и отваря вратата на масовата, рок аудитория към тази затворена и непозната музика. Същевременно, Камарон остава докрай верен на същността на фламенкото. През 1973 година, Пако де Лусия също преобразява звученето на фламенко китарата с румба (Rumba) – # 8 - и провокира промяна с наситена хармония, сложна ритмика и дълбочина.

През 1979 година Камарон записва ‘La leyenda del tiempo’ (песен # 9), в която за първи път фламенко е изсвирено с нови инструменти – клавишни, електрическа бас китара и барабани. Резултат е Buleriás с рок акомпанимент. Този експеримент предизвиква истинска революция. Камарон е обвиняван в принизяване на фламенкото от консервативните кръгове и яростно защитаван и боготворен от младите поколения. Влиянието на ‘La leyenda del tiempo’ е изключително важно върху развитието на т.нар. ново фламенко. Смъртта на Камарон през 1992 година предизвиква шок в света на фламенко музиката.

Кармен Линарес е смятана за най-добрата съвременна cantaora (певица). Всепризната е за неповторимия начин, по който съчетава традиционното и модерно звучене в песните (# 10). Разбира се, има и музикални примери, които не следват класическите образци. Урбанизираният живот на младите цигани води в един момент и до “градското” периферно звучене на групи като Лос Чикос (песен # 11) или Пата Негра, формация от обкръжението на Камарон де ле Исла, която комбинира солеа с китарата на Джими Хендрикс (песен # 12). Звученето на китарата също търпи развитие – Маноло Санлукар (песен # 13) заедно с Пако де Лусия – са двамата най-именити китаристи на фламенкото. Пако де Лусия (песен # 17) черпи вдъхновение от традиционната сегирия, за да създаде едно ново и универсално звучене на музиката.

Когато фламенко музиката започва да се радва на популярност по целия свят, много артисти са заинтересувани от нейното уникално звучене. Резултатът е редица проекти между фламенко музиканти и изпълнители от други стилове и националности. Пример за това са сътрудничествата между Кетама и алжирския музикант Халед (# 14) и между доминиканския джаз пианист Мишел Камило и китариста Томатито в интерпретация на пиеса от Чик Кърия (# 16). Мария Ередия (песен # 15) е една от най-талантливите млади певици на фламенкото – казват, че нейният глас и стил са сигурна гаранция за бъдещото развитие на фламенкото по света.

Настоящата колекция ‘The Best Of Flamenco’ проследява фламенкото от най-старите и автентични стилове до последните новаторски тенденции. Албум събрал една уникална музика, отворена към всеки, който желае да я опознае и се остави да бъде завладян от нея. Музика, която все още предстои да бъде открита...


Инфо: Virginia Records
Сподели.