Емил Вагенщайн: "Геймингът е по-мощна индустрия и от шоубизнеса"

Pinterest LinkedIn +

През последните години гейм индустрията в световен мащаб привлича милиони нови и нови потребители, а приходите й надминават дори тези на киностудията в Холивуд. В България този бизнес се развива значително по-бавно, но въпреки това родните геймъри не остават по-назад от тези на запад.

Avtora.com се срещна с Емил Вагенщайн, продуктов мениджър на независимия портал за продажба на развлекателен софтуер и игрални конзоли и аксесоари Ozone, за да разбере какво реално се случва с гейм индустрията у нас и как оцелява този пазар в среда на сериозно нелегално потребление.

Любомила Бучинска: Здравей! Преди всичко разкажи ни с какво точно се занимава Ozone?

Емил Вагенщайн: Ние продаваме игри или най-общо казано забавление. Слоганът ни е "Изиграй скуката". Вече започваме и да разширяваме дейността си с филми и всякакъв вид мърчандайз, насочен към игрите. Не сме голям дистрибутор, а retail-ър, като продажбите ни се случват изцяло онлайн.

.: В България като че ли хората са свикнали или да свалят нелегално или да пазаруват от магазин и в този смисъл какви са тенденциите при онлайн продажбите у нас?

Емил Вагенщайн: Нашите основни клиенти са надраснали останалите хора от тази гледна точка на разсъждение. За тях това е отдаване на някакъв вид респект към хората, които са създали една игра или един филм. И затова клиентите ни не се притесняват да пазаруват онлайн.

Разбира се, намираме се в България, доста хора звънят и питат разни неща, притесняват се, че може да бъдат излъгани и т. н. Но пак казвам, основната ни клиентела е свикнала да пазарува по този начин и дори го предпочита.

Определено има ръст на онлайн пазара, но това се случва бавно. Хората постепенно започват да се кефят да си купуват оригинални продукти. Защото усещането е съвсем различно, както и удоволствието от консумирането на оригинален продукт е много по-голямо.

.: Как, през твоите очи, се развива гейм индустрията в България?

Емил Вагенщайн: Бавно, но сигурно. Има три големи студия в България като например Black Sea, които имат две игри. В края на 2008 г. ги купиха Crytek - едни немци, които са доста големи. Определено има гейм индустрия у нас.

Ние обаче, които сме от другата страна на нещата, от страната на продажбите, сме доста по-назад. Но и ние се развиваме. Всичко е въпрос на това да има качествен дистрибутор.

Например Nintendo. Когато кажем Wii и DS тук никой не знае за какво става въпрос. Докато в САЩ и Европа това са неща, част от масовата култура, от поп културата, залегнали са в съзнанието на хората. Но тук като няма дистрибутор, който да го задвижи, хората естествено не знаят.


Снимка: Avtora.com

.: През последните години гейм индустрията в световен мащаб надмина по приходи дори и киноиндустрията в Холивуд.

Емил Вагенщайн: Като бизнес геймингът е най-силният ентъртейнмънт бизнес в света в момента. И дори рецесията не ни закача толкова много.

Осoбено в САЩ - например от Wii и DS се продават огромни количества и то на хора, които не са се интересували от игри преди. Wii и DS има невероятен успех при така наречения "tween" сектор - момичета на 11-14 години. Просто казано - огромен бизнес с много пари.

.: Спомена, че кризата не е засегнала гейм индустрията все още. Защо?

Емил Вагенщайн: Защото на запад, за разлика от България, игрите са евтино забавление. Купуваш си една игра за 50-60 $ и тя ти осигурява многобройни часове на забавление за две седмици, без да трябва да излизаш, да ходиш на кино и т. н. Просто това е една много достъпна форма на забавление.

Дори и в България е така. Но тук единствената игра, която си заслужава да се коментира, е World Of Warcraft. Ако си купиш тази игра, която струва 29 лв. и предплатената карта към нея за 52 лв., това прави общо 81 лв. Срещу тези пари имаш нещо, с което да се забавляваш в период от три месеца и което не изисква по-голяма инвестиция.

.: Вие продавате игри, но успоредно с това торентите бълват пиратски заглавия. Как успявате да се справите с тази мощна конкуренция?

Емил Вагенщайн: Това не е нещо, срещу което можем да се борим. Ако един човек иска да изпиратства една игра, той ще я изпиратства каквито и забрани и защити да има тя.

Има една много хубава и интересна компания - Stardock. Те са американци, които направиха така наречения Gamers' Bill of Rights. Това са десет правила, които всеки developer трябва да следва, за да са доволни геймърите от неговите игри.

И има две много важни правила от тях. Първо, Stardock не използват никаква форма на защита. Един вид, ако ти си купиш играта, можеш директно да я rip-неш и да я качиш на торент. Те не ползват форма на защита, защото знаят, че ако някой иска да изпиратства тази игра, той ще го направи независимо каква защита сложиш на този диск.

Второто важно правило на Stardock е, че когато ти си купиш една игра, трябва да очакваш тя да тръгне на твоята машина независимо каква е машината ти. Което е много голям проблем с PC игрите по принцип, защото те са адски неоптимизирани и в повечето случаи с директни портове от конзолните игри и съответно вървят ужасяващо на каквито и да е машини.

.: Доколко пиратството пречи конкретно на Ozone?

Емил Вагенщайн: Има хора, които биха си купили игри, ако нямаше откъде да ги свалят. Така че от тази гледна точка пречи, защото намалява продажбите ни.

Но определено не е нещо, с което можем да се борим. Ако няма Arena, ще има Zamunda, ако няма Zamunda, ще има нещо трето или някой чужд торент сайт.

Спасението е следното: производителите трябва да правят качествени игри с правилна ценова политика. Ние като retail-ър имаме игри, които купуваме на 15-20 лв. Съвсем спокойно може да пуснем тези игри на 79, 89... 109 лв., но ние не го правим. Знаем колко точно искаме да спечелим и пускаме тази игра на 29 лв.

Колкото по-ниска цена сложим на една игра, толкова повече хора ще я купят. Когато една игра ти е наистина интересна и искаш да направиш евала на разработчиците, ще си я купиш.


Снимка: Avtora.com

.: Въпреки Arena и Zamunda наблюдава ли се раздвижване на пазара?

Емил Вагенщайн: Определено има раздвижване. Стигна до съзнанието на хората мисълта, че това е правилният начин да действаш. Разбира се, това е и въпрос на възпитание, но това възпитание ние ще го предадем на нашите деца.

Като цяло обаче българските геймъри все повече се отварят, без да изключваме разбира се тези, които са си отворени от много време.

.: Кои са най-купуваните заглавия в България?

Емил Вагенщайн: Хората, които са стигнали до тази гледна точка да си купуват игри, са така наречените хардкор геймъри. Хора, които играят от много време, които следят отдавна индустрията и са вътре в нещата, така да се каже.

При нас най-много се купуват игрите, които са направени специално за тях. Игри като Resident Evil например, тоест високобюджетни хардкор игри. Със сигурност най-успешната игра в България е World Of Warcraft.

Един сегмент, който почти напълно отсъства от нашия пазар, това е Wii и DS пазара. Както и Playstation 2 пазара, който е наистина огромен на запад и е насочен към хора, които не са хардкор геймъри, а играчи "от време на време". Този пазар при нас почти напълно отсъства.

.: Ваши конкуренти за Pulsar. Какви са разликите между Ozone и Pulsar?

Емил Вагенщайн: Всяка конкуренция е градивна за един пазар. Ние като специализиран retail-ър се опитваме да дадем по-ниски цени от тях. Те се опитват да дадат по-ниски цени от нас, като съответно за крайния клиент това е нещо чудесно. Пазарът се развива, купуват се повече неща.

Трудно може да се каже, че сме конкуренция на Pulsar, защото ние сме един онлайн магазин, те са огромна retail верига. Но има някакво допълнително място на българския пазар, откъдето може да се купуват игри. Щом има такова допълнително място, повече хора започват да купуват игри.

Pulsar имат сайт и магазини. Те са дистрибутор и освен че са retail-ър, минават през много големи маржове. Но няма нужда да изпадам в подробности. В крайна сметка това крайния клиент не го интересува, той желае да си купи игра на възможно най-добрата цена. Това че ни има нас, има ги и Pulsar означава, че тази най-добра цена е по-ниска от преди година, година и половина.

.: Наскоро се проведе изложението E3, кои са най-вълнуващите нови заглавия, които бяха показани там?

Емил Вагенщайн: E3 е най-голямото изложение в нашата индустрия. Това, което беше интересно на този форум е, че фокусът на индустрията започва да се разделя на две. Има фокус върху хардкор геймърите с високобюджетните заглавия, с много експлозии, кървища, стреляне и т. н. И има фокус върху масовия пазар, нетипичния геймър - този пазар, който малко или много се отвори от Nintendo.

На това изложение останалата част от Големите три - Sony и Microsoft - обявиха своите собствени еmotion контролери. Това на Sony е нещо подобно на Wii дистанционното, а на Microsoft е малко по-интересно - една триизмерна камера, която разпознава лицето и движението на цялото тяло. Този нов хардуер ще излезе през пролетта или есента на 2010 г. Ще се закача на вече съществуващия Xbox и съответно ще можеш да си го управляваш с глас и т. н.

Това като апликация в стандартните игри за хардкор геймърите не е нещо потресаващо, но всички гледат да се отворят към този нов пазар, който Nintendo създадоха. Всички гледат към него, защото реално там са големите пари.

.: Microsoft като че ли искат да превърнат Xbox в мултимедийна платформа.

Емил Вагенщайн: Да, Microsoft се опитват да превърнат Xbox в по-скоро мултимедийна платформа, отколкото само игрална платформа. От миналата Коледа те имат една договореност с Netflix, които ще им дават филми под наем и ще stream-ват диркетно през Xbox.

Точно това е другото ново нещо, което Microsoft обявиха - че от тази година ще започнат да stream-ват повече от 1080p филми с Blu-Ray качество през Xbox. Отново се целят в технологичния клиент, но със сигурност се стараят да направят конзолата си вече да не се приема само като игрална конзола.


Снимка: Avtora.com

.: А кои са най-интересните заглавия за хардкор геймърите, които бяха показани на E3?

Емил Вагенщайн: И Sony, и Microsoft, и Nintendo обявиха много хубави хардкор игри като Forza Motorsport 3 на Microsoft с повече от 400 коли, 100 писти и т. н. Показаха и ново Halo, което ще излезе тази година. Също така ново Call of Duty на Infinity Ward, което ще бъде голямо събитие. Старото Call of Duty 4 продаде 13 млн. по цял свят. Новото Call of Duty: Modern Warfare 2 ще бъде огромна игра.

Sony показаха новия вариант на PSP - PSP Go, който ще е без място за касетка и всичко ще се сваля дигитално. Отново пъблишерите и Големите три се опитват да ни изрежат нас, retail-ърите, от сметката. Защото колкото повече самите те продават на крайни клиенти, толкова по-голяма печалба имат.

И това е неизбежно, рано или късно ще се случи, но има много време до тогава - години. Особено ние тук в България. С нашата инфраструктура има много, много време докато се стигне до този момент.

.: Относно Blu-Ray пазара - как се развива той у нас?

Емил Вагенщайн: В Playstation 3 има вграден Blu-Ray и затова голяма част от нашите клиенти вече си имат Blu-Ray техника, така че си купуват и филми. Профилът на хората, които си купуват Blu-Ray филми, е същият като този на хардкор геймърите, които са си купили Playstation 3.

Определено не продаваме някакви огромни количества, но си ги има и феновете, които държат на високото качество.

Пазарът на Blu-Ray като цяло по света се развива бавно и, разбира се, у нас той се намалява десетократно - тоест още по-бавно. Но има си някакви продажби.

.: И накрая - при толкова много игри остава ли ти свободно време да играеш?

Емил Вагенщайн: Много малко. Напоследък гледам да играя неща, които мога да седна и изиграя за 20 минути, защото нямам време. Основно играя на Xbox, като се опитвам да играя на всичко ново, което излиза.

Интервю: Любомила Бучинска

Сподели.