Оскари 2010 - претендентите са ясни, кой обаче ще е победителят?

Pinterest LinkedIn +

За втора поредна година Аvtora.com ще се опита да ви направи съпричастни с предстоящата церемония по връчването на най-ценните отличия в света на киното - Oскарите.

Завесата все още е спусната, но броени дни преди шоуто на 7 март в Kodak Theatre вече имаме своите изявени фаворити в най-важните категории. Броенето започва...

 

Най-добър филм:

The Hurt Locker
Avatar
Inglourious Basterds
The Blind Side
Sector 9
An Education
Precious
A Serious Man
Up
Up in the Air



АVTOМЕТЪР: Както вече сте забелязали, тази година в основната категория има не както досега пет, а десет кандидата за отличието.

Идеята на Академията е ясна - възвръщане на позагубения напоследък интерес към шоуто, но пък това от своя страна води и до някои доста странни заглавия тук.

Без да претендираме за обективност, три от филмите са далеч под останалите претенденти - анимацията Up, комедията (или пък драма?!) Up in the Air и, колкото и да ни е трудно да го кажем, Inglourious Basterds на Тарантино.

За сметка на това обаче останалите са много силни и очакваме сериозна конкуренция въпреки явно изявените фаворити The Hurt Locker и Avatar. Изключително ни допада и режисьорският дебют на дизайнера Том Форд - А Single Man, но ни се струва, че журито няма да е твърде склонно да го оцени по достойнство.


Прогноза:

Кино редактор: Въпреки че не си падам по военни драми, смятам, че тук везните ще наклонят към The Hurt Locker на бившата съпруга на Джеймс Камерън - Катрин Бигълоу. Mакар че Аvatar също е изявен фаворит, съществува доста реална вероятност да бъде пренебрегнат от журито...

Музикален редактор: Блокбъстърът на Джеймс Камерън Avatar преобърна представите ни за съвременна кинематография и в този смисъл, според мен, заслужено ще си спечели Оскар...

Главен редактор: Залагам на The Hurt Locker с нескрито съжаление за личния ми фаворит - Sector 9...
 

 

Главна мъжка роля:

Джеф Бриджес за Crazy Heart
Джордж Клуни за Up in the Air
Колин Фърт за A Single Man
Морган Фрийман за Invictus
Джереми Рене за The Hurt Locker

 


AVTOМЕТЪР: И тук конкуренцията е жестока и като че ли ако можем да изключим някой от битката, то това определено ще е Джордж Клуни.

За сметка на това обаче ветеранът Джеф Бриджес прави уникална роля като изтерзан пропаднал музикант в Crazy Heart, британецът Колин Фърт е не по-малко силен в ролята на университетски професор гей, който се опитва да открие смисъла на живота си след смъртта на партньора си в A Single Man, a ветеранът Морган Фрийман се справя повече от успешно с пресъздаването на самия Нелсън Мандела.

Колкото до Джереми Рене, факт е, че след близо 40 роли в киното белгиецът най-сетне успя да впечатли достатъчно критиците...


Прогноза:


Кино редактор: Личните ми симпатии определено клонят към Колин Фърт...

Музикален редактор: Фаворитът ми в тази категория определено е Колин Фърт.

Главен редактор: Колебая се между Джереми Рене и Колин Фърт. Като цяло никой в категорията не играе нетипична за досегашната си кариера роля. И това е жалко...

 


Главна женска роля:

Сандра Бълок за The Blind Side
Хелън Мирън за The Last Station
Кери Мълиган за An Education
Габи Сидибе за Precious
Meрил Стрийп за Julie&Julia


 


AVTOМЕТЪР: Макар и с на пръв поглед някои изненадващи имена сред номинациите, битката тук също изглежда доста оспорвана.

Безспорно най-силното име е на Мерил Стрийп - рекордьор по брой номинации (цели 15), заради които мнозина биха били склонни да я определят за фаворит.

Като изпълнение в конкретния случай обаче сме склонни да оценим високо и това на Сандра Бълок в The Blind Side, както и абсолютното откритие на годината - Габи Сидибе.

Академията обаче рядко има навика да изненадва дебютантите, така че и тя, и колежката й Кери Мълиган определяме по-скоро като евентуални изненади. Колкото до Хелън Мирън, безспорно се справя добре като музата на Лев Толстой, но е далеч от класата на изпълнението си в "Кралицата" например, което бе наградено с Оскар...


Прогноза:


Кино редактор: Признавам си, Сандра Бълок винаги ми е изглеждала малко безлична, но след The Blind Side определено бях впечатлен. Надявам се това да важи и за журито на Оскарите...

Музикален редактор: Мерил Стрийп за пореден път доказа класата си в чудния филм на Нора Ефрон, но статуетката тази година ще отиде при Сандра Бълок.

Главен редактор: Сандра Бълок може наистина да вземе Оскар за The Blind Side. Като застраховка в случай, че не направи по-силна роля занапред, което е твърде вероятно... Моят глас би бил за Кери Мълиган.

 

 

 

Мъжка поддържаща роля:


Мат Деймън за Invictus
Кристофър Плъмър за The last Station
Кристоф Валц за Inglourious Basterds
Уди Харелсън за The Messenger
Стенли Тучи за The Lovely Bones





АVTOМЕТЪР:  За две от имената едва ли сте чували твърде много - Стeнли Тучи дълги години бе абониран предимно за телевизионни сериали, а австриецът Кристоф Валц има над 90 роли зад гърба си, но предимно на местна почва.

За сметка на това Уди Харелсън и особено Кристофър Плъмър дълги години са в елита на Холивуд, същото до голяма степен важи и за Мат Деймън.

Последният прави добра роля в Invictus на Клинт Ийстууд, но ни се струва, че за съжаление е попаднал сред твърде силна конкуренция. Това особено важи за канадската легенда Крис Плъмър, който, забележете, тази година се снима в 180-то заглавие в кариерата си...

Прогноза:


Кино редактор: Склонен съм да заложа на изненадата в лицето на Кристоф Валц. Inglourious Basterds може и да не бе най-впечатляващият филм на Тарантино, но поне извади на бял свят уникалния австриец - неподражаемо добър в ролята на нацистки офицер и пред когото Брад Пит изглеждаше като абсолютен дилетант...

Музикален редактор: Кристоф Валц вече обра призовете в тази категория на останалите филмови награди, остава му само Оскара, така че...

Главен редактор: Кристоф Валц.


 

 

Женска поддържаща роля:


Пенелопе Круз за Nine
Вера Фармига за Up in the Air
Маги Джиленхаал за Crazy Heart
Анна Кендрик за Up in the Air
Mоник за Precious


 

AVTOМЕТЪР: Една от категориите, в които не сме съвсем съгласни с Академията. Единственото по-открояващо се име в Up in the Air действително бе това на Анна Кендрик, но чак номинация за Оскар?! Същото важи и за Вера Фармига, която например тотално се губи на фона на изпълнението на Пенелопе Круз в Nine.

След като през миналата година обаче грабна статуетката за Vicky Christina Barcelona, испанката едва ли ще повтори успеха си най-вече с оглед на твърде скорошното си отличие. Лично за нас борбата би следвало да се води между Маги Джиленхаал и Моник - за последната, признаваме си, не бяхме чували преди Precious, но определено ще помним оттук нататък...


Прогноза:

Кино редактор: Ако има някаква справедливост, то статуетката би следвало да отиде именно при Моник - с изпълнението си в драмата на Лий Даниелс тя просто е без конкуренция в тази категория...

Музикален редактор: Моник, определено.

Главен редактор: Да потретя ли?



 

Режисура:

Катрин Бигълоу за The Hurt Locker
Лий Даниелс за Precious
Джеймс Камерън за Avatar
Джейсън Райтман за Up in the Air
Куентин Тарантино за
Inglourious Basterds



AVTOМЕТЪР: Тук можем спокойно да отсеем три имена - Катрин Бигълоу, Джеймс Камерън и Лий Даниелс.

И трите предложени заглавия предлагат наистина безспорно майсторство и много силни индивидуални качества при реализацията си, но за съжаление ни се струва, че последният ще отпадне от битката (твърде незаслужено).

И тук "тежката артилерия" е в лицето именно на бившите съпрузи и е твърде трудно да се прецени какво би било решението на Академията. Определено шансовете са 50 на 50...

Прогноза:


Кино редактор: Поне според мен Оскарът повече би подхождал на Камерън най-вече заради усилията и новаторската му мисъл при реализацията на революционния блокбъстър Avatar. Филмът може и да не впечатлява кой знае колко като сюжет, но за сметка на това си е абсолютно зрелище, като в този аспект Тhe Hurt Locker леко се губи. А и ми се струва, че при "евентуална смяна на местата" Бигълоу не би се справила толкова успешно, въпреки че е имала доста добър учител...

Музикален редактор: Според мен в тази категория Катрин Бигълоу ще "победи" в битката с бившата си половинка.

Главен редактор: Сигурно ще бъде Джеймс Камерън. Но каква семейна драма, каква семейна драма, драги зрители...



Чуждоезичен филм:

Аjami (Израел)
The Milk of Sorrow (Перу)
Un Prophete (Франция)
El Secreto de Sus Ojos (Aржентина)
Das Weisse Band (Германия)




AVTOМЕТЪР:
Въпреки лекото ни разочарование, че "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" на Стефан Командарев отпадна в последния момент от финалната битка, не можем да не признаем, че и гореспоменатите заглавия имат своите солидни аргументи.

Според нас обаче битката ще се води най-вече между  "Бялата лента" на германеца Майкъл Ханеке и "Пророк" на французина Жак Одиар.


Прогноза:


Кино редактор: Много трудно решение. Успех на който и да е от двата филма не би бил изненада, но като цяло симпатиите ми клонят повече към "Бялата лента"...

Музикален редактор: Un Prophete - френското си е френско...

Главен редактор: Академията от край време обича Ханеке, така че "Бялата лента" най-вероятно ще бъде фаворит.

 

И oще номинации:


Оригинален сценарий:

Марк Боул за The Hurt Locker
Куентин Тарантино за Inglourious Basterds
O.Мувърман, А.Камон за The Messenger
Братя Коен за A Serious Man
Б.Питърсън, П.Доктър за Up


Адаптиран сценарий:


Нийл Бломкамп, Тери Тачъл за Sector 9
Д.Армстронг, С.Блекуел, А.Янучи, Т.Роше за In the Loop
Ник Хорнби за An Education
Джефри Флетчър за Precious
Д.Райтман, Ш.Търнър за Up in the Air


 

Анимация:


Coraline 3D
Fantastic Mr. Fox
The Princess and the Frog
The Secret of Kells
Up

 

Визуални ефекти:

 

Avatar
Sector 9
Star Trek


Mузика  (Оригинална песен):


Almost There (The Princess and the Frog)
Donw in New Orleans  (The Princess and the Frog)
Loin de Paname (Paris 36)
Take it All (Nine)
The Wearly King (Crazy Heart)

 

Саундтрак:


Аvatar
Fantastic Mr.Fox
The Hurt Locker
Sherlock Holmes
Up

 

Документален филм:

Burma VJ
The Cove
Food
The Most Dangerous Man in America
Which Way Home

 

Екип:

Главен редактор: Елена Пенева, [email protected]
Кино редактор: Митко Попов, [email protected]
Музикален редактор: Любомила Бучинска, [email protected]


 Автор: Митко Попов, [email protected]

Сподели.