И семплирането – обект на авторско право

Pinterest LinkedIn +

Борбата с музикалното пиратство в САЩ засяга не само любителите на файлообменните мрежи, но и самите изпълнители, когато използват семпли.



Както съобщава Associated Press, американският апелационен съд на поредната си сесия е постановил, че изпълнителите нямат право да използват семпли, заимствни от други музикални произведения, без съответните лицензи. Според мнението на всичките трима съдии, които са разглеждали делото, законите против музикалното пиратство засягат и използването на семпли.

Освен това, съгласно постановлението на апелационния съд, на лицензиране подлежат дори най-кратките и прости семпли, чиито оригинал е невъзможно да бъде разпознат при слушане. Дори най-малкото заимстване без предварително лицензиране се явява акт на пиратство, считат в съда. Трябва или да се платят права за цялото произведение или да не се правят семпли.

Делото, което е разглеждал апелационния съд е свързано с конфликта между групата NWA и кинокомпанията No Limit Films от една страна и звукозаписните компании Bridgeport Music и Westbound Records – от друга. NWA са използвали в своята песен 100 Miles and Runnin семпъл от китарния риф в “Get Off Your Ass and Jam” на известният фънк-изпълнител George Clinton и групата Funkadelic.

Рифът се състои от всичко на всичко три ноти и продължава две секунди. Освен това, семпълът е обработен от музикантите от NWA. Няма никакво сходство между песента на Джордж Клинтън и Funkadelic и произведението на NWA.

След използването на песента във филма “I Got the Hook Up” против киностудиото е бил подаден иск за нарушение на авторските права. No Limit Films са настоявали, че краткия семпъл не може да бъде предмет на копирайт. И окръжния и апелационния съд, обаче, са застанали на страната на ищците.
Сподели.